Oheň v oblacích

11.07.2005 09:57


V neděli 8. května 2005 ve 14 hod. byla odhalena pamětní deska členům amerického bombardéru B-17G u obce Hřídelec, kde jejich letadlo explodovalo po náletu na Drážďany 14. února 1945.

Při této příležitosti proběhla od 16 hod. vernisáž výstavy k této události v Lázních Bělohrad v Památníku K. V. Raise. Výstava trvala do 5. června 2005. K celému případu je vytisknuta brožura detailně popisující osudy členů americké posádky z jejich posledního dramatického letu. Brožura s názvem „Oheň v oblacích“ je k dostání po odeslání 100 Kč na adresu autora (cena brožury s dop. pošt.)

Poslední minuty
Hořící Fortress dál letí k východu, někde za Mimoní přelétá hranici do protektorátu Čechy a Morava a nad Turnovem vstupuje do oblasti Českého ráje. Pět letců vpředu již pozoruje přes ustupující oblačnost terén pod sebou. Jsou nyní 150 km od Drážďan a téměř 5000 m vysoko v prostoru jižně od Nové Paky. Je hodina po poledni a technický stav bombardéru se hroutí. Capt. LEWIS si je vědom vážnosti situace, ubírá tah v motoru č. 4, a tím se letoun stáčí vpravo. Jeho rozkaz zní nekompromisně: „Opusťte palubu !“ V této chvíli je Létající pevnost nad zalesněným terénem, jižně od obce Lužany, v kurzu 350° a stále točí vpravo. Dle daného pořadí opouští letadlo druhý pilot, technik, z přídě navigátor a bombometčík. Lidé v obcích na sever a západ od Lázní Bělohrad, vystavující své tváře slunečním pa-prskům, pozorují ale něco neobvyklého. Vysoko letící letadlo, jehož nepravidelný zvuk doléhá k zemi. Jako by svítilo? Brzo však zjišťují, že to jsou plameny…

Druhý pilot Robert WHITELAW:
„Hlavní část pravého křídla i střed trupu celý hořel a sledoval jsem žárem praskat povrch křídla, poblíž benzinové nádrže u motoru číslo čtyři. Řekl jsem vše Capt. LEWISOVI a navrhl mu, abychom velmi rychle vypadli, neboť to vše brzo exploduje. On nařídil opustit letadlo a já předal rozkaz navigátorovi, který byl s bombometčíkem pod námi vpředu. Sgt. STANDLEE byl za mnou v tunelu, proto jsem vyskočil první, on mě následoval. Potom navigátor 1Lt. HARRISON a F/O. SICARD jako čtvrtý. Poslední opustil palubu Capt. LEWIS. Při pádu se mi nedařilo ostatní sledovat, asi byli někde nade mnou. Abych nepřivábil nepřátelské stihače nebo střelbu ze země, otevřel jsem padák na poslední chvíli a o deset sekund později jsem dopadl. Vysoko na obloze jsem spatřil naši B-17 explodovat...“